Fasada medialna to reprezentacyjna, efektowna elewacja budynku wyposażona w elementy oświetleniowe i multimedialne, zapewniająca wyróżnienie obiektu na mapie miasta. Zazwyczaj jest zbieżna z jego funkcją, dzięki czemu zapewnia uzyskanie określonej identyfikacji wizualnej po zapadnięciu zmroku, często umożliwia również wyświetlanie informacji.
Fasada medialna integruje nowoczesne rozwiązania techniczne: oświetlenie efektowe, ekrany LED, projekcję cyfrową poprzez zaawansowane sterowanie. Tego typu systemy najczęściej zbudowane są w oparciu o oprawy oświetleniowe liniowe oraz punktowe zlokalizowane na elewacji budynku w postaci pewnego rodzaju matrycy. Poprzez dynamiczne wysterowanie poszczególnych pikseli mamy możliwość stworzenia swoistego gigantycznego ekranu oferującego wyświetlanie rozmaitych materiałów video. Projektanci tego typu systemów muszą blisko współpracować z architektem i całym zespołem projektowym, ponieważ urządzenia te są nieodłącznym elementem elewacji. W ciągu dnia zwykle są niewidoczne, a po zmierzchu eksponują walory estetyczne budynku, niejednokrotnie tworząc nową jakość.
Jak przyciągnąć spojrzenia?
Fasady medialne, coraz częściej pojawiają się w miastach całego świata. Stosowane przez uznanych architektów, zapewniają znakomite wrażenia wizualne. Są szczególnie pomocne w kształtowaniu wizerunku obiektów handlowych, biurowych, stadionów, hal sportowych, lotnisk, urzędów i innych przestrzeni użyteczności publicznej. Rozwiązania tego typu mogły zaistnieć dzięki oświetleniu bazującym na diodach LED. Miniaturyzacja, łatwość sterowania, niskie zużycie prądu to cechy, które wpłynęły na ich szybkie upowszechnienie. Duży wpływ na realizacje fasad ma trend Human Centric Lighting – projektowanie oświetlenia zorientowane na człowieka. Dzięki niemu budynek może „komunikować” się z otoczeniem. Reagować na czynniki zewnętrzne np. temperaturę, wilgotność, ciśnienie, liczbę przechodzących w pobliżu osób, porę dnia, specjalne wydarzenia i zmieniać swój wygląd w zależności od sytuacji.
Okiem specjalisty
-Fasada medialna to niekonwencjonalny i innowacyjny sposób wyróżnienia budynku. To nie tylko rozwiązanie zapewniające wyjątkową identyfikację wizualną, ale również forma komunikacji z przechodniem, widzem, potencjalnym klientem. Prawidłowo zaprojektowana, technologicznie zaawansowana i dynamiczna z natury tworzy efekt, który na długo pozostaje w pamięci. Jest to doskonałe narzędzie zwiększające atrakcyjność obiektów handlowych, przyciągające klientów i podnoszące wyniki sprzedaży. Zintegrowane z wyjątkowym projektem architektonicznym daje znakomite wrażenia wizualne podkreślając kształt obiektu w porze wieczornej i nocnej – gwarantuje uzyskanie efektu „WOW”. Przy obserwacji z dużej odległości zapewnia doskonałą widoczność na tle miasta – wyjaśnia Radosław Zacheja, prezes zarządu firmy Bright Lights.
Bright Lights – firma technologiczna, adoptująca najnowocześniejsze rozwiązania techniczne na rynku oświetlenia architektonicznego i multimediów. Jej głównym atutem jest multidyscyplinarność: połączenie najwyższych technologii i inżynierii ze sztuką, widowiskiem, teatrem. W zakres działań Bright Lights wchodzą projekty oraz realizacje systemów fasad medialnych, iluminacji architektonicznych, systemów multimedialnych dla przestrzeni publicznych i komercyjnych, oświetlenia i multimediów technologicznych dla teatru, telewizji i estrady, ekranów LED, projektorów logo oraz systemów sterowania. Oferta zawiera wysublimowane, kompleksowe rozwiązania łączące wysokiej klasy inżynierię ze sztuką. Elastyczny zespół odpowiada na potrzeby architektów, inżynierów, artystów i finansistów, rozwiązując ich problemy i wspierając w działaniach.